PEDAGOG - mgr Monika Grzeszkowiak
PONIEDZIAŁEK: 7:30-9:30
WTOREK: 12:00-15:00
ŚRODA: 7:30-10:30
CZWARTEK: 7:30-11:30
PIĄTEK: 7:30-9:30
PEDAGOG SPECJALNY - mgr Weronika Grabiec
PONIEDZIAŁEK: --------------
WTOREK: ---------------
ŚRODA: 9:00-09:30, 10:30-12:30
CZWARTEK: 09:30-10:00, 10:30-12:30
PIĄTEK: 9:00-12:30
PSYCHOLOG - mgr Weronika Owczarz
PONIEDZIAŁEK: 7:00-14:00
CZWARTEK: 7:00-13:00
Godziny dostępności psychologa dla rodziców i opiekunów to:
poniedziałek 14:00-14:30 (gabinet logopedyczny)
czwartek 13:00-13:30 (gabinet logopedyczny).
Dla Rodziców!
Emocje
Emocje towarzyszą nam wszędzie. Czasem trudno nam odczytać co dana osoba czuje. Nawet dorosłym sprawia trudność nazwanie tego, co czujemy, a co dopiero dziecku. Powinniśmy z dzieckiem rozmawiać o tym co przeżywa i co czuje, a nie snuć własne domysły.
Uczenie swoich dzieci inteligencji emocjonalnej jest koniecznym i niezbędnym zadaniem, jeśli chcesz by wyrosły na zdrowych i silnych ludzi. Emocje są bardzo istotną kwestią i musimy pracować nad nimi przez całe życie, a szczególnie w czasie dzieciństwa.
Wskazówki dla rodziców:
Dorośli ludzie często zapominają, że dzieci mają uczucia. Nie potrafią zrozumieć motywów postępowania młodego człowieka. Należy zacząć od refleksji nad sobą, pytania do siebie, z czego się cieszę, co mnie wprawia w złość, czego się obawiam, a następnie zastanowić się co czuje dziecko w takich samych sytuacjach. Poprzez szczere rozmowy z dzieckiem można wiele wyjaśnić. Nie wolno zostawiać dziecka z jego emocjami, zaproszenie do rozmowy w bezpiecznym klimacie pozwoli zniwelować napięcie. Rozmowa, wiersze, książki, ekspresja plastyczna, pisanie o emocjach, aktywne słuchanie, zabawy ruchowe wyzwalają pozytywne uczucia i łagodzą napięcia.
Rozmowa z dzieckiem o jego doznaniach w kwestiach emocjonalnych usprawnia inteligencję emocjonalną. Podobnie jest w przypadku informacji zwrotnej na temat zachowania dziecka. Właściwy dobór słów pomaga dzieciom budować więcej użytecznych pojęć. Ton głosu dorosłego ma znaczenie, gdyż wpływa na układ nerwowy dziecka. Postawa dorosłego wobec dziecka powinna być otwarta i empatyczna, ponieważ dziecko otwiera się przed nami ze swoimi uczuciami, a to pozwoli mu zaufać sobie samemu oraz rozwijać swoją osobowość.
Dorosły człowiek powinien dbać o prawidłowe relacje z dzieckiem, bowiem relacje z wiekiem staną się coraz trudniejsze. Każdy rodzic czy nauczyciel powinien mieć na uwadze uczenie dziecka samodzielnego rozwiązywania problemów, oraz radzenia sobie z emocjami. dzięki czemu wzmocni jego pewność siebie.
Emocje odgrywają ważną rolę w życiu każdego człowieka. Dzieci mające słabo rozwiniętą umiejętność radzenia sobie z własnymi uczuciami mają problem w dorosłym życiu, dlatego tak ważne jest okazanie zainteresowania i wsparcia. Pomagajmy dzieciom nazywać odczuwane przez nich emocje. Rozmowa o emocjach powinna być swobodna, także powinna nawiązywać do doświadczeń dorosłych. Dziecko pragnie być zrozumiane i wysłuchane.
W prosty sposób należy wyjaśniać, że akceptujemy uczucia, ale także nie przyzwalamy na niektóre zachowania. Największy problem stanowią „ niechciane uczucia”, czyli takie jak złość, strach, gniew, wstyd, nienawiść, pogarda czy nuda. Nieumiejętność radzenia sobie z nimi oraz brak pomocy ze strony otoczenia powoduje utrwalenie złych nawyków, które z czasem mogą stać się destrukcyjne.
Poświęcenie dziecku uwagi, zainteresowanie jego problemami pozwoli na wyjaśnienie dziecku niezrozumiałych dla niego odczuwanych stanów. Należy zrozumieć przyczyny zachowania dziecka, wspólnie z nim opracować takie strategie, aby uniknąć nieporozumień. Ważne jest konsekwentne oraz wspólne działanie.
Wiele dzieci ma trudności ze słownym wyrażaniem myśli i emocji, nie zna podstawowego słownictwa pozwalającego przekazać ich stan. Nie potrafią wyrażać myśli słowami, stosują warczenie, krzyki czy inne sposoby. Emocje utrudniają im racjonalne myślenie, ale też stanowią motywator do działania. Dzieciom, którym trudno mówić o swoich uczuciach trzeba tłumaczyć, że czasami należy się dostosować do sytuacji. Wybuchanie złością do niczego dobrego nie prowadzi. Dzieci nie zachowują się niegrzecznie bez powodu. Aktywne słuchanie pozwoli na zrozumienie niepożądanych zachowań dziecka.
Nieustępliwy dorosły nie nauczy nigdy dziecka jak ma radzić sobie z trudnymi emocjami, stresem czy skutecznym rozwiązywaniem problemów.
Źródło:
https://pieknoumyslu.com/emocje-9-filmow-dzieciom/
https://www.edukacja.edux.pl/p-39936-emocje-w-zyciu-dziecka.php
Jak rozmawiać z dziećmi na temat epidemii koronawirusa.
Drodzy Rodzice!
Sytuacja w jakiej się znaleźliśmy jest trudna i zmienia się dynamicznie. Codziennie pojawiają się dramatyczne informacje o nowych zakażeniach i ofiarach koronawirusa oraz komunikaty, zasady bezpieczeństwa i różne ograniczenia. Niezwykle ważne w tym trudnym czasie jest to, by zapewnić dzieciom poczucie bezpieczeństwa.
Dzieci z dnia na dzień znalazły się w innej rzeczywistości. Zostały odseparowane od swoich rówieśników, nie mogą spędzać czasu na podwórku, placach zabaw, boiskach itp.. Muszą w inny, nieznany dotąd sposób uczyć się . Dodatkowo docierają do nich z mass mediów niepokojące informacje, że wirus wciąż atakuje i zabija. Należy starać się nie pokazywać swoich obaw i lęków w obecności dzieci, bo one wyraźnie wyczuwają negatywne emocje. To na rodziców spada obowiązek, by poprzez rozmowę okazać im wsparcie, jednocześnie nie wzbudzając niepokoju. Istotne jest, by nie bagatelizować zagrożenia, ale jednocześnie nie rozkręcać nadmiaru lęku. Musimy znaleźć złoty środek. Rzetelnie informujemy po to by dzieci przestrzegały zasad i ograniczeń, a jednocześnie nie wzbudzamy nadmiernego strachu.
Zdecydowanie należy ograniczyć informacje niesprawdzone, siejące panikę,
a czerpać wiedzę ze sprawdzonych źródeł: (Światowa Organizacja Zdrowia, Główny Inspektorat Sanitarny, Ministerstwo Zdrowia). Dzieciom przekazujemy niezbędne minimum
i treści dostosowujemy do ich wieku. Najważniejsze, by zwrócić uwagę na te rzeczy, na które mamy wpływ, a wiec szeroko rozumiana profilaktyka.
- konieczność pozostawania w domu,
- konieczność częstego mycia rąk,
- zdrowe odżywianie,
- odpowiednia ilość snu.
Oprócz rozmowy z dziećmi ważne jest, by samemu dawać dobry przykład pozytywnych zachowań.
Warto na najbliższy czas stworzyć harmonogram dnia. Pewna stałość w działaniu wzmacnia u dzieci poczucie bezpieczeństwa. Należy zaplanować czas na posiłki, obowiązkowe zajęcia , obowiązki domowe oraz czas wolny. Może warto wykorzystać ten czas na spędzenie go wspólnie np. grając w planszówki, rozmawiając, oglądając wspólnie jakiś rodzinny film, przeglądając dawno zapomniane albumy ze zdjęciami , wspólnie gotując itp.
Trzeba również wytłumaczyć dzieciom, dlaczego w najbliższych tygodniach nie spotkamy się z dziadkami , kuzynami, ciociami, znajomymi. Należy zapewnić dzieci , że jest to tylko stan przejściowy i za jakiś czas wszystko wróci do normy.
Mirela Kurek – pedagog szkolny
PROGRAM "TRZYMAJ FORMĘ" - pomaga rozwijać zainteresowania uczniów i kształtuje ich prozdrowotne nawyki. Projekt służy promocji aktywności fizycznej, uczy prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się dzieci i młodzieży, ze szczegółowym uwzględnieniem odpowiedzialności indywidualnej za zdrowie i zasady wolnego wyboru.
DOPALACZE – SIEDEM STOPNI DONIKĄD – profilaktyczny spektakl teatralny. Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym.
SZKLANKA MLEKA”, „OWOCE I WARZYWA W SZKOLE – Celem programu jest kształtowanie wśród dzieci dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych.
ZACHOWAJ TRZEŹWY UMYSŁ – kampania edukacyjno – profilaktyczna
– Wspieranie rozwoju dziecka poprzez eliminowanie cech charakteru wynikających z nadmiaru opieki lub braku opieki.
– Wpływanie na przyczynę negatywnych zachowań poprzez uświadamianie rodzicom zagrożeń wynikających z nadopiekuńczości i braku opieki.
KINO SZKOŁA – Interdyscyplinarny Program Edukacji Medialnej.
Uczniowie klasy 5a są objęci tym programem. Uczniowie będą uczestniczyć w projekcjach filmów profilaktycznych w Teatrze Ziemi Rybnickiej.
Październik – Rywalizacja czy współpraca. Jak budować relacje w grupie rówieśniczej. (film „Wojna na deski”).
Listopad – Przyjaźń jako wartość. (film „Gabriel”).
Maj – Kim jestem? Dlaczego ważne są moje korzenie? (film „Zig, Zag, Kid”).
Czerwiec – Jak rozwiązywać konflikty. (film „Tarapaty”).
Pedagog szkolny to ktoś kto nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa. Pedagog to osoba, która wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie i:
wytłumaczy jak skutecznie radzić sobie ze stresem;
podpowie, jaką wybrać w życiu drogę;
przestrzeże przed tym, co niebezpieczne;
nauczy myśleć twórczo;
odpowie na pytania „jak się motywować do pracy, nauki?” oraz „jak dobrze gospodarować czasem?”;
wytłumaczy, co znaczy być asertywnym
czujesz, że jesteś samotny i nikt Cię nie rozumie;
masz problemy rodzinne;
jesteś w trudnej sytuacji materialnej;
masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać;
jesteś dyslektykiem;
nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem, kolegami;
chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, w jaki sposób to zrobić;
masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić.
niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka;
chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach;
masz pytania dotyczące wyników w nauce i funkcjonowania Twojego dziecka w szkole;
potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania;
masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić;
szukasz pomocy.