Wtorek: 8:00 - 9:35
12:40 - 13:25
Środa: 7:30 - 8:45
9:45 - 10:15
12:30 - 13:00
Czwartek: 9:45 - 10:15
11:25 - 12:25
13:40 - 14:25
14:25 - 15:25 konsultacje
CZWARTEK: 14:30-15.15
PIĄTEK: 8:00-8:45
Poniedziałek 14.30 - 15.15
Środa 7.10 - 7.55
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Poniżej zamieszczam adresy stron internetowych, na których można znaleźć ciekawe pomysły oraz materiały do ćwiczeń logopedycznych:
https://parenting.pl/zabawy-logopedyczne-dla-dzieci
https://www.nebule.pl/logopedia-w-domu/
Na YouTube również znajduje się mnóstwo ciekawych filmików z zabawami logopedycznymi, np.
https://www.youtube.com/watch?v=zA85oayoC2Q
Zachęcam do korzystania.
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Ćwiczenia słuchowe - propozycje ćwiczeń słuchowych wspomagających naukę czytania i pisania (ćwiczenia słuchu fonematycznego):
1. Wyróżnianie wyrazów w zadaniu, np. Kuba ma psa., To rower Tomka. Pytamy: Ile słów jest w tym zdaniu?, Powiedz pierwszy wyraz, powiedz ostatni.
2. Wyróżnianie sylab w wyrazie - wyklaskujemy sylaby lub układamy odpowiednią ilość klocków;
3. Zabawa w kończenie słów - podajemy pierwszą sylabę, np. po- i wskazujemy obrazek przedstawiający pomidor, dziecko dopowiada brakującą część wyrazu -midor;
4. Wyróżnianie głosek w wyrazach - najpierw samogłosek na początku, na końcu, w środku wyrazu, potem w tej samej kolejności spółgłosek;
5. Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na daną głoskę, np. "b" - buty, butelka, budzik, beret, itd;
6. Synteza podanych głosek w wyraz, np. k-r-a-n (można wspomagać się obrazkami);
7. Wybieranie z wypowiedzianego zdania wyrazu zawierającego daną głoskę, np. Mama gotuje obiad - gdzie ukryła się głoska "t"?
8. Domino głoskowe (lub sylabowe)- wypowiadanie wyrazów, w których ostatnia głoska (lub sylaba) jest początkową głoską (sylabą) następnego wyrazu, np.
sowa - agrest - torba - Adam - masło...
zegar - garnek - nektarynka - kamizelka - kareta...
9. Odróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej, np. wymawiamy szereg wyrazów zaczynających się na sz lub s, dziecko klaszcze, gdy usłyszy błąd, np. safa zamiast szafa.
10. Układanie rymów do podanych wyrazów np. lasek -pasek, kroki -loki itp.
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Ćwiczenia słuchowe to ważny element terapii logopedycznej - im bardziej wytrenowane ucho, tym lepsza wymowa.
W jakim celu stosujemy ćwiczenia słuchowe? Wykonujemy je, aby:
-wypracować koncentrację na bodźcach słuchowych;
-rozwijać umiejętność różnicowania dźwięków;
-ćwiczyć analizę i syntezę słuchową;
-wspomagać prawidłową artykulację;
-kształcić pamięć słuchową.
Propozycje ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową:
1. Wsłuchiwanie się w ciszę - wychwytywanie i rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, np. kapanie wody, tykanie zegara, silnik samochodu, granie radia;
2. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku przez potrząsaniem pudełkiem, np. kamyki, groch, sól;
3. Ćwiczenia lokalizacji dźwięku, np. schowanego dzwoniącego telefonu, tykającego zegara, poruszanie się w kierunku źródła dźwięku;
4. Ćwiczenie pamięci dźwiękowej - odtwarzanie sekwencji dźwięków np. ilości i tempa uderzeń ołówkiem w stół, zaczynając od kombinacji 3-4 uderzeń. Ćwiczenie wykonujemy tylko słuchowo - polecamy dziecku zamknąć oczy lub odwrócić się, aby nie wspomagało się wzrokiem.
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Dziś prezentuję kolejną bajkę logopedyczną, dzięki której dzieci usprawnią narządy artykulacyjne:
„Sowa sprząta swoje mieszkanie”
Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (przesuwamy językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym). Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu górnym od przodu do tyłu jamy ustnej), zdjęła też firanki (liczymy czubkiem języka górne zęby – dotykamy każdego ząbka z osobna) i włożyła je do pralki (robimy motorek wargami). Po chwili pralka zaczęła płukanie firan („przepychamy" powietrze wewnątrz jamy ustnej). Następnie sowa odkurzyła ściany (przesuwamy czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków) oraz podłogę (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego). Rozwiesiła firany (ponownie liczymy czubkiem języka górne zęby). Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągamy szeroko usta). Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (oblizujemy ruchem okrężnym usta). Spojrzała w górę (sięgamy czubkiem języka w kierunku nosa), spojrzała w dół (sięgamy czubkiem języka w kierunku brody). Rozejrzała się też w prawo (przesuwamy czubkiem języka do prawego kącika ust) i w lewo (przesuwamy czubkiem języka do lewego kącika ust). Uśmiechając się szeroko (rozciągamy usta w uśmiechu), postanowiła odpocząć w swojej czystej dziupli.
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
U większości dzieci z wadą wymowy sprawność narządów artykulacyjnych (warg, języka, policzków, podniebienia miękkiego) jest obniżona. Usprawnianie tych narządów jest bardzo ważne w procesie wspierania rozwoju mowy dziecka. W związku z tym, każdorazowo, rozpoczynając zajęcia, tuż po ćwiczeniach oddechowych, powinniśmy poświęcić kilka minut na rozgrzewkę narządów mowy, czyli tzw. gimnastykę buzi i języka.
Ćwiczenia narządów mowy - podstawowe zasady:
1.Ćwiczenia wykonujemy powoli i dokładnie.
2.Czas trwania ćwiczeń i ilość powtórzeń dostosowujemy do indywidualnych możliwości dziecka.
3.Wskazane jest wykonywanie ćwiczeń przed lustrem, tak by dziecko mogło kontrolować swoje ruchy.
Bajki logopedyczne to ćwiczenia podnoszące sprawność narządów artykulacyjnych w formie zabawy. Rodzice czytają bajkę, a dziecko wykonuje polecenia w nawiasach. Ćwiczenia można wykonywać przed lusterkiem. Pierwsza propozycja:
„Języczek wędrowniczek”
Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem w lewo i w prawo za zębami górnymi i dolnymi). Następnie przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez lekko zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy do lewego, następnie do prawego kącika ust, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wreszcie wsiadł na konia i pojechał do domu (kląskanie językiem).
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem słomki / rurki do picia:
1. Przenoszenie drobnych, lekkich elementów za pomocą słomki z miejsca na miejsce (np. liści, kropek biedronki, jabłuszek, płatków kwiatów) lub z jednego pojemnika do drugiego.
Dziecko chwyta wargami słomkę i za pomocą wdechu powietrza „przysysa” do słomki wybrany przedmiot, by przemieścić go w inne miejsce. Pozostawia dany przedmiot robiąc wydech.
2. Zabawy ze słomką i wodą w szklance:
- słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając powierzchni płynu jednostajnie wydmuchujemy w wodzie dołek;
- zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, wywołując bąbelki - tak aby woda „zagotowała się”; dziecko dmucha długo lub krótko, słabo lub mocno.
3. Robienie kleksów z farby wodnej lub atramentu -
dmuchamy przez słomkę na kroplę atramentu z różną siłą i pod różnym kątem. Rozdmuchiwana farba stworzy ciekawe wzory.
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
„Uciekająca dżdżownica”
Polecam zabawę, która jest nie tylko ćwiczeniem oddechowym, ale na etapie przygotowania angażuje i usprawnia rączki (oczywiście pomoc rodzica jest niezbędna).
Potrzebne będą: wąski pasek papieru, nożyczki i słomka.
Jak przygotować dżdżownicę?
1.Przygotuj wąski pasek papieru np. odcinając go z kartki formatu A4
2.Zwiń pasek wg wzoru pokazanego na zdjęciach.
3.Odpowiednio dotnij złożony pasek na krawędziach, by po rozłożeniu przypominał dżdżownicę.
4.Dziecko może dorysować dżdżownicy oczka i buzię.
Ćwiczenie:
Dziecko nabiera powietrze nosem i wydmuchuje je przez słomkę w taki sposób, by nasza dżdżownica poruszała się.
Pomysł został zaczerpnięty z programu „Mądre zabawy” (Mini Mini Plus). Życzę udanej zabawy!
S. Chmielarz
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Propozycje na kolejny tydzień:
1) Dmuchawce – tym razem do ćwiczeń oddechowych wykorzystaliśmy dary natury ;-)
2) Bańki mydlane – dziecko nabiera powietrza nosem i wydmuchuje je ustami z różną siłą: mocno i szybko (powstaje dużo mniejszych baniek) lub delikatnie i powoli (powinna powstać duża bańka).
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Propozycja na kolejny tydzień to ćwiczenie oddechowe "smok ziejący ogniem" :
- materiały - rolka po papierze toaletowym, zielona farba lub papier kolorowy, kolorowa bibuła, 2 ruchome oczka (jeśli nie ma, można wykonać je z papieru i wyciąć) nożyczki, klej
- powstały smok posłuży jako rekwizyt do naszego ćwiczenia
- dziecko dmucha do środka rolki tak, by wprawić w ruch paski z bibuły znajdujące się po drugiej stronie.
Zachęcam wszystkie przedszkolaki (i nie tylko) do zabawy!
S.Chmielarz
LOGOPEDIA DLA NAJMŁODSZYCH
Prawidłowe oddychanie jest niezwykle ważne podczas wymowy wielu głosek. Ćwiczenia oddechowe kształtują prawidłowy oddech, uczą różnicowania siły wydychanego powietrza, a także mogą być świetną zabawą.
Propozycja na dziś: zabawy z piłeczką ping-pongową.
Ćwiczenie 1
- materiały: pojemnik/foremka na lód lub wytłaczane pudełko po czekoladkach np. Toffifi, piłeczka ping-pongowa lub kulka wykonana z papieru, gazety lub bibuły
- dziecko dmucha w piłeczkę tak, by przemieścić ją z jednego otworka w kolejny.
Ćwiczenie 2
- materiały: piłeczka ping-pongowa lub kulka z papieru
- dwie osoby siadają przy stole naprzeciwko siebie i dmuchają piłeczkę do siebie, staramy się nie używać rąk.
Ćwiczenie 3
- materiały: klocki, piłeczka ping-pongowa
- dziecko tworzy dowolny tor, np. z klocków, następnie przemieszcza piłeczkę po torze za pomocą własnego oddechu.
Udanej zabawy, S.Chmielarz